Pages

Wednesday, January 19, 2011

Beza fungsi lubang hidung kiri/kanan



Manusia normal biasanya akan mempunyai hidung berlubang...ha..ha...
oklah, nk serius sikit ni sebab nak kongsi fakta. Manusia biasanya mempunyai hidung berlubang 2, kiri dan kanan hidung..(neni xpenah jmpa lagi la ada yang lubang idungnya ada kt atas dan bawah)Joke.

Macam biasalah, fungsinya yang paling penting untuk bernafas. tarik nafas....hembus....
kedua- dua lubang hidung kita mempunyai  fungsi yang berbeza, kita boleh merasakan perbezaan yang mana sebelah kanan dikatakan mewakili matahari ( mengeluarkan panas/haba)
Sebelah kiri pula mewakili bulan (mengeluarkan dingin/ sejuk).

Perempuan bernafas lebih dengan hidung sebelah kiri, sehingga hatinya cepat sejuk. Lelaki pula bernafas lebih dengan hidung sebelah kanan, kebanyakannya cepat marah dan naik angin.
 
 
Petua 1 : jika sakit kepala, cuba tutup lubang hidung kanan dan bernafas melalui hidung kiri. 
lakukan selama 5 minit, insyaallah, sakit kepala akan beransur hilang.

petua 2: Terasa penat? tutup lubang hidung kiri dan bernafas melalaui hidung kanan.
Seketika nnti anda akan berasa lebih tenang dan segar kembali.

Petua 3 : ketika bangun dari tidur, perhatikan pernafasan anda.
lubang hidung mana yang bernafas lebih cepat?jika lubang hidung kiri bernafas lebih cepat,
anda akan merasa lelah dan penat.caranya: tutup lubang hiung kiri dan bernafas dengan menggunakan lubang hidung kanan.Anda akan merasa lebih segar dengan cepat.
 

p/s 1: kaedah ini lebih berkesan kepada orang dewasa berbanding dengan kanak-kanak. 
p/s 2: tutup pakai jari sudahlah...

16 comments:

cik mun said...

waa..yeke..xpernah taw pun..hehe

10jarijemari said...

info barutau ni...nice share...like it..=)

neni izazi said...

try la buat...gute luck...

aNnE said...

panjangnye lidah sampai hdung..hahahaha

ATikah Mustapa said...

mana ni??saya rasa dua2 lubang hidung saya matahari..panas jer..boleh letak ais x dlam hidung??

orang muo said...

baru tahu lubang hidung ada fungsi berbeza

[medium@carpenter jr.] said...

dear,
kindly contact me thru email plsss...
TQ.

kind rgds,
medium

neni izazi said...

nnti ada entry pasal hidung lagi...jgn lupa baca ya.sama2 berkongsi ilmu...

anamizu said...

cik ana baru tahu ade beza fungsi lubang idung ni rupenye ^^
mintak izin nak share ye ^^

recent post : |maksud tersirat pelekat P|

ツbieaz@bie Azreenaツ said...

oh iye ker baru saya tahu hehe.... Tq 4 info :)

neni izazi said...

ok..boleh jer nak share tp mcm biasa la..link mau ada...hik...hik...slamat mencuba ya kawan2..

ayza alyas said...

neni, kebanyakkan produk kecantikan tempatan banyak mengandungi hidrokinon dan pengelupasan bahaya sebab lama kelamaan kita menggunakan produk tempatan akan menipiskan kulit muka kita. tu yg kadang2 bila kita dok kat tengah panas macm terbakar je muka kita ni. akak penah mengalami keadaan mcm tu,sbb akak pun mcm neni juga penah pakai produk kecantikan tempatan. hampir 2 tahun tau akak guna produk tu. skg akak dah tukar kepada Mary kay, alhamdulillah bila akak tukar daripada produk kecantikan tempatan ke produk mary kay tak de pun tumbuh jerawat dan tak de terasa gatal2. mostly produk marykay diperbuat daripada tumbuh-tumbuhan dan dijamin halal. produk mary kay ini bukan sahaja dijual di malaysia, tp diseluruh dunia ia setanding dengan produk antarabangsa yang lain. kebanyakkan mat salleh pakai produk ni. lepas ni kalau ada sebrg pertanyaan boleh tanya akak lagi ye..

neni izazi said...

ok kak..thanks for the info...nnti saya contact akak ya...:-)

... said...

as salam..
ooh..saya baru tahu..
syukran.. :)


cerita dari pagi buta sampai ke pagi bukan buta

seni kad bunga dari kertas

logo adidas mendatangkan erti!

tingkatkan ibadah mu dengan..

if i have rm 100

liyas said...

Terima kasih atas petua yang berguna.

ajep said...

Hahaha lawak...letakla ais..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...