Pages

Thursday, September 19, 2019

Cuba mendidik hati

 Perkara yang aku selalu sebut,selalu ulang pada anak-anak,suami dan diri sendiri. Bersyukurlah. Amat payah bagi aku untuk meratapi sesuatu bencana atau kerugian dalam masa yang lama. Lainlah kalau melibatkan hati. Tu memang aku memilih untuk bahagia dulu.

Pernah dulu suami call bagitahu dia kemalangan.  Soalan pertama aku "abang ok ke? Ada cedera ke?" suami cakap dia ok xder cedera. Aku sambut dengan Alhamdulillah dan suara ceria. Lepas tu ada respond yang agar hambar dari suami,terasa mungkin sebab tidak mendapat respond seperti yang diharapkan. Lepas keadaan reda,aku terangkan pada suamj bukannya aku gembira atau tidak risau dia kemalangan tetapi aku bersyukur sebab dia sihat dalhamdulillah. Tiada sakit tiada cedera.

Memang susah nak didik hati,nak betulkan pandangan. Lihat dari sudut posotif walaupun perit jugak untuk menelan. Tetapi bagi aku,aku lagi susah dan menderita jika menganggap masalah yang kami hadapi adalah satu bencana. Seperti rasa terseksa hati dan jiwa. Rugi material dan rugi emosi.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...