Pages

Thursday, January 1, 2015

Selamat tinggal 2014



Sudah berlalu tahun 2014, bermulalah tahun baru 2015. Kiraan baru dalam diari hidup aku. Masih disini, terus setia menemani suami untuk mengejar cita-citanya. Semoga berbaloilah dengan apa yang dipertaruhkan. 

2014, tahun paling lama pernah aku hadap. Jenuh aku memujuk hati, menidakkan rasa tapi aku tidak boleh lari dari kenyataan. Pahit manis terpaksa aku telan. Bertemankan si teruna, aku kuatkan semangat menghabiskan detik yang kuhitung seperti bergerak ke belakang. Penat, setahun menelan derita rindu, derita jiwa yang nyata hanya aku yang rasa. Rindu pada nasi bungkus,ABC dan rindu pada umi dan abah. Cinta matiku.

Setengah masa aku bergelap, terlindung oleh bayangan hitam yang nyata aku sendiri cuba selindungkan. Setengah masa aku bangkit, mengheret duka menuju janji bahagia. Manakan mungkin aku gembira jika jauh dari orang tua. Rindu pada damainya jiwa saat boleh meluah rasa, riuhnya umi dengan segala agenda, rindu pada tenangnya abah melenturkan jiwa. Menyedarkan diri agar kembali pada sempurnanya agama. Memperkenalkan aku pada sebuah rasa "redha" yang hakikatnya tidak aku terima secara batinnya.

Dan 2014 juga aku bertekad,tiada lagi terkhilaf untuk sekian kalinya. Jika ada berlaku cela, jika dan hanya jika kita  sendiri yang memilihnya. Bahagia, jika kami yang cipta. Mana mungkin kita menjadi sempurna tetapi cukuplah jika tidak menjadi semakin tua semakin hina.

Cukuplah derita dunia, malapetaka yang berlaku tanda Allah masih sayangkan kita. Allah menegur tanda masih ada jalan untuk ke syurga. 

Semoga tahun 2015 berdiarikan sejuta kisah gembira. Lahirnya sebuah cinta baru dalam hidupku. Pelengkap kehidupan, penyambung bahagia. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...